Onze missie

Onze stichting wil een actueel meer jaren beleidsplan hebben. Het betreft diverse doelen in Zuid Afrika.

Drakensbergen nabij Bergville en Winterton. In 2005 zijn wij met een Zulu familie, toen tellende zo’n 26 mensen, in aanraking gekomen.

Inmiddels helpen wij vele malen meer mensen in deze gemeenschap. Ook in de arme buurt van Brits genaamd Zandfontein (ruim een uur rijden ten noorden van Johannesburg) hebben wij onze activiteiten. Door de jaren heen proberen wij hulp te bieden in de vorm van:

• Hulp bij huisjes bouwen en verbouwen.
  • Aanschaffen van noodzakelijke huisraad zoals matrassen, stoelen, tafel, kookplaten, 2 e hands koffers als kast te gebruiken, koelkastje.
  • Leren om te gaan met was aan een waslijn en wasknijpers i.p.v. de was aan prikkeldraad te hangen waardoor er scheuren ontstaan door de wind.
  • Hoe medicijnen te gebruiken.
  • Hoe omgaan met mensen. Hun wereld wordt ook steeds groter ondanks dat zij op het platteland wonen. Social Media.
  • Hulp bij een ziekenhuisbezoek t.b.v. astma, oogmeting/bril enz.
  • Omgaan met geld, niet onnodig gebruiken maar doordacht.
  • Aanleggen van een groentetuin en voorlichting over gezonde voeding geven.
  • Waterputten slaan.
  • Schooluniformen en sportkleding, verplicht op de lagere- en middelbare scholen.
  • Toiletten en de daarbij behorende hygiëne, toiletpapier, ondergoed, damesverband etc.
  • Blijvend informeren dat het erg belangrijk is voor de toekomst dat de kinderen iedere dag naar school gaan.
  • Zoeken naar passende hogere scholen voor de 16,17,18 jarigen.
20151004_162516
IMG-20161024-WA0001
IMG-20171024-WA0089

Zamokuhle 20 jaar, gaat naar Pietermaritzburg universiteit waar zij een Civil Technical opleiding volgt. We hebben haar een laptop gegeven voor haar studie en steunen haar financieel (onregelmatig, er mag niet op gerekend worden). Zij zit in haar 3e jaar.

IMG-20190321-WA0074

Syabonga 18 jaar, gaat naar de Ladysmith universiteit waar hij een Technical opleiding volgt. 1e jaars, studeert via een computer op de universiteit. Zeer beperkt vanwege meerdere studenten, is erg vlijtig en wil voor uit. Voor hem willen we ook een laptop aanschaffen en hem financieel steunen.

Syabonga

Oprichten van voetbalteams zodat er geen drank- en drugsgebruik is. Dit helpt ook tegen criminaliteit. Inmiddels zijn er 6 teams door ons opgericht, allen met shirts met rugnummers, sokken, korte broeken en voetbalschoenen uit Nederland. Alle teams spelen nu competitie.

Wat is onze doelstelling

Ons doel is helpen waar nodig. Wij doen dit al sinds 2005 met hart en ziel. Jaarlijks bezoeken wij Zuid Afrika om te checken en te helpen.

Ons plan is dan ook om in de toekomst voor langere tijd heen te gaan. De hulp geven is NIET in de 1ste plaats alleen met geld maar vooral met hulp om “iets” te leren voor zowel de jongeren als de ouderen. Dankbaar zijn als je “iets” krijgt en er vooral niet om vraagt.

Wij leggen dan ook uit dat er in Nederland ook gewerkt moet worden om geld te verdienen en dat er daarna doordacht wat gekocht kan worden.

Wat is ons beloningsbeleid

Alle werkzaamheden, reizen naar Zuid Afrika en andere bijkomend kosten zullen niet vergoedt worden. Dit is liefdadigheid.

Wat zijn de activiteiten

Via nieuwsbrieven, sponsoracties en de website willen we de mensen op de hoogte houden van onze werkzaamheden in Zuid Afrika.

Doneren

Ons doel: waterpompen slaan zodat er water voorhanden is op kortere afstand. Aanschaffen van laptops voor studenten, inmiddels 4, zodat ze goed kunnen studeren en er een betere toekomst voor hen gerealiseerd kan worden. Opzetten van groente-tuintjes zodat er in eigen levensbehoefte kan worden voorzien. Al 9 voetbalteams opgezet door een sportoutfit te sponsoren en competitie bijdragen te betalen. Door te sporten is er weinig of geen drugs- en drankprobleem. Voor vrouwen en meisjes een heus brei-project opgezet. Zo maken ze zichzelf productief en zijn ze bezig.

Dit is een greep uit onze werkzaamheden. Wij kunnen niet bestaan zonder jou!
Wil je ons (onder)steunen?

Stichting Helping Hands
M. Veenstra